Ultreia

29 april 2009 - Treban, Frankrijk

Gisteren ben ik, na een lange wandeldag, in Treban door Wout opgehaald. Het was tegen negenen dat ik werd opgepikt en mee naar Le Theil genomen. Ik heb gisteren ca. 35 km gelopen. Het was vooral zo laat geworden omdat ik al vrij vroeg na mijn start in St. Leopardin d'Augy werd aangesproken door Wiel Verwer die daar ruim een jaar geleden een huis had gekocht. Toen hij hoorde dat ik onderweg naar Compostella was nodigde hij mij uit voor een kop koffie. Hij is zelf ook van plan dat te gaan doen. Hij was daar op dat moment met zijn partner en schoonouders en twee kinderen. Die kop koffie werden er wel drie en wij hebben heerlijk zitten kletsen. Hoe lang weet ik niet maar omdat ik wist die dag bij Wout en Petra terecht te kunnen maakte tijd voor mij niet zoveel uit. Achteraf moet ik daar toch zeker wel 1,5 uur gezeten hebben maar gezelligheid kent geen tijd. Toch?                                                                                                                                                   Om toch redelijk in de buurt van Le Theil uit te komen moest echter nog wel de nodige kilometers maken. Het was ultiem wandelweer. Frisse bries, wolkenvelden, af en toe zon en af en toe een buitje. Het wandelen ging me dan ook weer voortreffelijk af, in tegenstelling tot de dag daarvoor overigens toen ik niet vooruit te branden was en 17 km wegstapte. Ik heb die nacht bij Engelsen geslapen in een soort, qua inrichting, Dallas-achtige sfeer.                                                           Tijdens mijn lange wandeling werd ik door twee automobilisten, zij rijden je dan eerst voorbij en stappen dan uit hun auto, aangehouden omdat zij gezien hebben dat je een Santiagoganger bent. Je krijgt dan te horen dat zij de tocht ook gemaakt hebben en vragen hoe je loopt omdat ik volgens hen niet bepaald op de goede route liep. Een van hen had de tocht zelfs al in 1986 gemaakt, dus een pionier zou je bijna zeggen hoewel de echte pioniers natuurlijk al eeuwen onder de zoden liggen. Beide besluiten dan zo'n gesprekje met " ultreia". Dat is heerlijk om zo'n korte ontmoeting te hebben met mensen die weten waarmee je bezig bent. Zoiets doet goed.

P.S. Voor Wiel. Wil jij de gemaakte foto('s) misschien even naar Renate doorsturen: [email protected]? Bedankt!

Rustdag bij Wout en Petra

In Le Theil heb ik 's avonds eerst nog een lekkere douche genomen en heb daarna nog heerlijk bij de buurvrouw van Wout en Petra konijn mee gegeten.                                                                            De rustdag gebruik ik o.m. om uit te slapen, wat kleren te wassen en definitief te besluiten welke richting te gaan.                                                                                                                                     Ik ga alsnog de westelijke richting (Limoges) nemen. Ik zie er tegen op om met mijn zware rugzak de hoogte van het Massief Central op te zoeken hoe jammer ik dat ook vind. Want dat lijkt me zeer de moeite waard. Ik zal echter zo snel als mogelijk is de zuidelijke richting (Cahors) nemen om meer de "drukte" van pelgrims op te zoeken. Ik heb nu lang genoeg alleen gelopen en wil af en toe wel eens wat meer aanspraak hoewel dat natuurlijk vanzelf komt als ik definitief de camino in Spanje betreed. Hoe dan ook: morgen gaat de reis naar Villefranche d'Allier alwaar ik ook al onderdak heb geregeld. Iedereen gegroet en dank voor de (opbeurende) reakties.

1. Joke van Halderen:
    30 april 2009
    Dag Han,
    Wat heerlijk om jouw verhalen te lezen!! Geniet maar van de stilte die je nu nog om je heen hebt, je zult er nog naar terug verlangen als je straks op de Camino zit.
    Vanuit een feestelijk-Koninginnedag-Dongen hartelijke groeten. Wij zullen wel met 't vlaggetje zwaaien, namens jou.
    Joke.
  2. Ton en Maureen van Tilburg:
    30 april 2009
    Hoi Han,
    Vriendelijke groeten van ons uit Dongen, we pakken er wel een paar op vandaag in 't park ( koninginnedag) en denken wel aan jou.
    The Queens -Night net achter de rug.
    Geniet jij maar van de stilte, lijkt me ook erg fijn !!
    Leuke verhalen trouwens.
    Ton en Maureen.
  3. marion:
    1 mei 2009
    Hoi Han
    Wat fantastisch dat het zo goed gaat. Ik heb ook nog vaak aan jou gedacht, ik vind het geweldig dat je zo goed loopt.
    Mijn reis gaat niet door, het definitieve besluit is gevallen, het is niet haalbaar. Mijn schoonzus vertrekt wel 24 mei. Ik had je graag in Santiago ontmoet.
    Ik wens je heel veel wandelplezier en hoop dat het zo goed blijft gaan.
    Un buen paseo en Espana!
    Saludos Marion Y tambien de Jan
  4. Saskia:
    3 mei 2009
    Tjonge Han, je zit in Pionsat. De plaats waar een broer van Jan een huis heeft en daar nu ook zit. Jan kon geen vrij krijgen anders hadden wij daar nu gezeten en hadden we wellicht morgenochtend samen een cafe au lait kunnen drinken met een croissantje. Hadden we dit geweten dat weet ik zeker dat je bij hun had kunnen overnachten en had kunnen genieten van de ochtendzon op hun mooie terras, in de stilte van de auvergne.
    De Buizerds hebben daar hun vaste plek. Je hoort ze en cirkelen boven de gele velden vol koolzaad. Prachtig om te zien en te horen. Daar zit jij dus nu, in midden Frankrijk. De plaatselijke bakker heeft de lekkerste croissants. Hoop dat je geniet van al dit mooi dat wij nu missen.
    Saskia, Jan, Bram en Lizze
  5. Saskia:
    5 mei 2009
    ps. We zijn benieuwd waar je geslapen hebt, wat heel veel is er niet in Pionsat. Hoewel, sinds kort hebben ze een Internetcafe Maar dat krijgen we vast nog wel een keer te horen. De Franse Zon doet je goed, zo te zien op de foto. Stoere baard, trouwens.
    Groeten van uit een koud en nat Dongen,
    Sas
  6. leny van vugt:
    5 mei 2009
    hoi han,
    net terug van een weekje fränkische schweiz,een waar wandelparadijs,waar we 5 dagen heerlijk gewandeld hebben.
    Een voorproefje voor half mei,want dan ga ik ook een stukje santiago-pad lopen in duitsland en wel van keulen naar trier.
    Zo te horen gaat het jou allemaal goed af,dus dat is mooi meegenomen.Je zult wel een beetje verwilderen,maar terug naar de natuur daar is niks mis mee!
    Veel wandelplezier nog en tot horens.
    mvg leny
  7. hans nollen:
    6 mei 2009
    Hoorde op de open dag bij Martien van Renate over je geweldige onderneming. Je ziet er op de foto ook uit als een echte bedevaartsganger, compleet met baard, stok en schelp! Hopelijk heb je jezelf niet tot taak gesteld foto's te maken van alle honden onderweg zoals Renate in Istanbul van de poezen. Want dat zou dan zeker niet met veel liefde gebeuren, als ik je verslag goed begrijp. Geniet van het onderweg zijn en de mensen die je ontmoet. Je weet: het pad is het doel!
    Çok selamlar ve iyi yolculuklar! Veel sukses tijdens de camino.
    Hans Nollen
  8. v.d.heijden-deVries:
    6 mei 2009
    Dag Han! Proficiat met Renate´s verjaardag vandaag. Een grootse onderneming!Leuk dat Renate zorgde dat we er van mee kunnen genieten! Veel goede kilometers!!!"tante" Hans