Santiago

8 juli 2009 - Vilaserio, Spanje

Velen hebben op voorhand al verondersteld dat ik ´het´gehaald heb gezien de reakties na mijn allerlaatste bericht. Dank daarvoor. En inderdaad ik heb gehaald!                                                     Op 4 juli vertrek ik voor mijn laatste etappe: naar Santiago de Compostela.  Het is dan nog een goeie 20 km. De drie dagen daarvoor heb ik ook ongeveer die afstand gelopen. Als eenmaal bekend is wanneer Renate en ik elkaar in Santiago ontmoeten kan ik gaan uitrekenen wat ik gemiddeld per dag ongeveer nog moet lopen. Het lopen in Galicië gaat me best moeilijk af met dat voortdurend stijgen en dalen. De 20 km. per dag geeft me daarnaast het gevoel niet echt veel meer te hoeven lopen. Dus ik kan gerust ´laat´weg en mag er lang over doen.  Er is altijd plaats om te slapen en vroeg aankomen in een plaats is ook niet altijd leuk: in zo´n plaats is vaak geen bal te beleven. Mijn laatste dag vertrek ik om acht uur zodat ik rond het middaguur in Santiago denk aan te komen. Het valt me niet zwaar aan de laatste etappe bezig te zijn. Ik ben er (al wat langer aan) toe om aan te komen. De aankomst zal me dan ook niet tegenvallen. Je hoort wel eens van mensen dat de aankomst hun is tegengevallen. Verwachten die mensen dat ze met alle egards worden ontvangen? Of verwachten ze nog een wondertje van de heilige Jakobus? Ik ben al een keer eerder in S. aangekomen en toen viel het mij ok niet tegen omdat ik niets verwachtte.                              Onderweg vind ik het wel een vreemde gedachte dat mijn lange tocht ten einde is. Dat je de volgende dagen niet meer hoeft te wandelen. Nee voor mij wacht in Santiago het weerzien met mijn allerminst heilige maar toch allerliefste Jacoba.                                                                                Maar voordat het zover is valt me de binnenkomst in Santiago toch nog tegen!  Ik kom in een festival- en braderiesfeer terecht die ik helemaal niet leuk vind. Ik ben door de drukte dan ook even kwijt waar ik met Renate heb afgesproken. Dus: wo ist mein Handy?  zodat ik de hulp van Jacoba even in kan roepen. Tien minuten later ben ik gelukkig toch herenigd met mijn Jacoba: Renate! Heerlijk! En de heilige Jakobus ziet dat het goed zit!                                                                         Het volgende uur wordt het feest van de onverwachte ontmoetingen. Vele medepelgrims die ik in de loop van mijn tocht heb ontmoet, mee heb opgetrokken en soms weken zelfs niet meer heb gezien zie ik daar in Santiago terug. Dat zijn heerlijke momenten. Ik ontmoet ook een pelgrim die ik niet heb gezien tijdens mijn tocht maar over wie ik wel heb horen praten door Heinz uit Duitsland. Hij noemt zichzelf Wim de Pelgrim. Hij blijkt ´n oud Dongenaar te zijn: Wim Ballemans. Ik ken ´m niet maar na afgelopen zaterdagavond wel ´n beetje: ´n bourgondiër, geestverwant dus! Dezelfde avond zakken we met een aantal pelgrims en Renate, die er op haar beurt de avond tevoren al met een aantal pelgrims aan de praat was geraakt, stevig door. Met als gevolg: een flinke kater de volgende dag.... En de heilige Jakobus ziet dat dat niet zo goed zit...

(ik blijf in de lucht overigens totdat ik in Fisterra ben!)

1. Saskia:
    8 juli 2009
    Wat een gave plaatjes. Je ziet er goed uit, Han.
    Misschien wat moe maar zeker voldaan.
    Eet nog maar lekker een keer Pulpo, want ik kan je bijna met zekerheid vertellen dat ze dat in Dongen niet hebben.

groet, Saskia
  2. Huub Hulspas:
    8 juli 2009
    Proficiat Han ! Ik vind het een grootse prestatie, ben je door het lopen nu afgevallen of door het Bourgondische leven juist aangekomen ? Ik krijg de indruk, dat je nog wel verder had gekund, of dank je heilige Jacobus op je blote knieën dat het nu klaar is ?
    p.s. Ik ben gestopt met tafeltennis.
    Groet Huub
  3. Marion Riksen:
    8 juli 2009
    Geweldig Han, wat een ervaring(en)! Veel succes nog met de laatste etappe en geniet ze daar samen met Renate !

Groetjes, Marion.
  4. Joop Bots:
    9 juli 2009
    Ook van mijn van harte gefeliciteerd Han. Het blijft een prestatie van formaat. Nu nog een paar dagen met Renate naar de kust lopen en dan op huis aan. Het zal eerst wel even vreemd zijn 's morgens niet meer in de benen hoeven. Geniet er maar heerlijk van.
    Lieve groeten voor jullie beiden.
    Joop
  5. marijke musters:
    9 juli 2009
    Ik dacht al, zitend op mijn bureaustoel op het werk, er klopt iets niet. Die Han moet toch al lang in Santiago zitten?
    Warempel en wat ziet het er goed uit zo eindelijk saampjes. Wat doet de rest er dan nog toe?
    Proficiat en nog veel plezier met het verbranden van een kledingstuk bij de schoen in Finistera. Een oude kapotgelopen sok voldoet prima. Ook daar in het haventje kan je heerlijke verse visgerechten eten, zo van de barbeque.
    Ik kan alleen nog maar zeggen
    Veel plezier
    Geniet ervan
    Tot ziens in Dongen

Marijke
  6. Helene:
    9 juli 2009
    Geweldig. You dit it!! wauw.
    Dikke knuffel
    Helene
  7. Leo Reijnierse:
    10 juli 2009
    Han,
    Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie, ik neem mijn hoed voor je af. Heb genoten van je verhalen en ik hoop dat je samen met Renate nog een paar heerlijke dagen mag genieten in het Spaanse. Wat kan overigens een gezicht veranderen als het zich niet scheert (misschien ook een keer proberen) als ik de foto bekijk van je vertrek en de foto van aankomst, prachtig. Nu begrijp ik ook de reacties van medepelgrims die jou "de" pelgrim noemen.
    Veel plezier nog en tot ziens in Dongen.

Leo
  8. Corry Kaptijn:
    11 juli 2009
    Hoi Han,
    Wat een knappe prestatie!!Gefeliciteerd hiermee.ik heb genoten van je verhalen,moest vaak lachen.nu samen met Renatie,geniet ervan en nog een fijne tijd samen.
    Groeten,
    Corry