Corbigny

23 april 2009 - Corbigny, Frankrijk

Zo zit je een week of langer zonder internet en twee dagen (of was het zelfs gisteren?) later zit ik al weer achter, of zo je wil voor, dat stomme toetsenbord. Vind dat van de ene kant leuk (vooral ook om de reakties te lezen),  van de andere kant past het niet altijd met je beleving. Lekker dubbel dus!                                                     Dat ik nu bezig ben heeft vooral te maken met de zekerheid dat ik al onderdak heb voor vanavond. Grappig trouwens met die tarieven om te internetten: hier kost het ongeacht duur 2 €; in Vezelay (alleen mogelijk bij VVV) hetzelfde voor 10 minuten maar dat is daar tactisch een erg sterk tarief! want niemand doet dat. Ik deed het wel en het kostte me vervolgens 4 € voor een uur!                                                                             Gisteren uiteindelijk een lange en pittige tocht met een zware klim als (anti)climax gemaakt. Kon moeilijk onderdak vinden maar vond dat uiteindelijk bij een Nederlands echtpaar dat in Le Chemin woont. Zij wonen (van maart/april tot en met augustus) daar op een heel mooi maar wel erg hoog punt. Zij hebben een apart vertrek (twee verdiepingen) speciaal voor pelgrims ingericht met tevens nog een gîte als onderdeel van de voormalige boerderij. Karel Musch, ontzettende aardige man (zijn vrouw was nog onderweg met dochter en kleinkinderen) is het die ik er aantref. Mensen die zoiets inrichten voor santiagogangers kunnen alleen maar aardig zijn lijkt mij. Ook al krijg je er geld voor (€27,50 inclusief warm eten en ontbijt) je moet er toch altijd maar voor openstaan. Hij ( en zij waarschijnlijk ook) eet zelf ook met je mee in hun keuken.                                                                                                                                                            Ik heb het idee dat ik nu in een streek van Frankrijk terechtgekomen ben waar het landschap nooit verveelt. Ieder topje (wat een raar woord toch in dit verband), het zijn allemaal nog maar heuveltjes hier natuurlijk, biedt je het vooruitzicht van niet alleen een afdaling maar ook een 'nieuw' landschap; dat laatste geldt ook voor iedere bocht die er weer is. Alles staat in volle bloei en is soms al vooruit in de tijd. Alleen maar genieten met dit weer dus! Vanavond ben ik weer bij andere Nederlanders te gast. Gewoon toeval. In Guipy. Van daaruit ga ik eens goed uitstippelen hoe ik mijn reis verder voortzet. De grote lijn is er wel maar ik begin toch in de gaten te krijgen dat je niet altijd maar op de bonnefooi je weg kunt voortzetten.
Zoals ik al in een eerder bericht aangaf loopt die grote lijn via of langs Moulins en Clermont-Ferrand richting Conques om daar de route die vanuit Le Puy en Velay loopt verder te volgen. Ik vond dat een aardig alternatief maar een paar dagen na ' mijn' idee trof ik een kaart van Frankrijk aan waarop 'alle' routes naar Santiago staan vermeld. De route die ik wil gaan staat daarop als alternatieve route 'in planning'. Het blijkt dus geen uniek idee maar toch...... Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb die kaart gekocht en al naar huis gestuurd omdat ik deze graag ' heel' wil houden.
Marion
Ik ga er maar even vanuit dat je op de hoogte bent van deze site. Ik heb al vaak aan je lopen denken. Ben je er van op de hoogte dan weet je dat het gewoon erg goed met mij gaat. Ik kan je vertellen dat ik in de loop van de tijd weer nagenoeg twee gelijk(w)aardige benen heb gekregen. Het zal wel een gevolg van een kombinatie van faktoren zijn maar misschien is het voor jou een hint om mensen met het soort klachten als ik had eerst maar eens een eind te voet Frankrijk in te laten gaan? Dan kun jij een paar dagen per week een half uur eerder naar huis!
En hoe is het met jou? Gaat jouw fietstocht naar santiago nou door of niet? Zo ja, wanneer ook weer? Zou grappig zijn als we elkaar dan nog tegenkomen! In ieder geval de groetjes!
Naschrift.
Heel erg vervelend voor Frans, Leny. Wens hem van mij het allerbeste toe. Idem voor Gerda (hoe gaat het met haar?) en Aad.
Bedankt weer voor alle reakties.
Het ga jullie goed.

1. leny van vugt:
    hoi han,
    met gerda gaat het op en af. Ze heeft nu haar 2e chemokuur gehad en ook bloed bijgekregen. Daar kikkert ze wel een beetje van op,zodat ze af en toe kan genieten op een terrasje of kort vertoeven op een verjaardag of een optreden van Dongens Leed of de Loswalklinkers.Dat zijn de krenten in de pap,zoals ze zelf zegt.Haar humor heeft ze nog steeds in huis,dus dat maakt het voor de omstanders wat gemakkelijker.
    Aad krijgt gelukkig veel hulp van de vriendenkring en van zijn zus,zodat hij kan gaan fietsen,zingen of tuinieren.
    Dus wandel ze en blijf gezond voor zover je dat in de hand hebt!
    Groeten van Aad en Gerda,ik volg je op je schreden via de kaart.

leny
  2. judith:
    Lieve pa,

Leuk om te zien wat je nu schrijft, want je zit inderdaad meer achter het internet dan dat ik ooit gedacht had dat je zou doen tijdens de reis! En tot nu toe las ik niets over je bovenbeen blessure terwijl dat voor je reis een veel besproken onderwerp was. Voor ons is het in ieder geval leuk om te lezen hoe het je vergaat en wat je meemaakt en ook waar je bent (met dank aan de kaart).
    Wout begint steeds meer woorden te spreken hier en Isabella lacht al erg veel. Ik geniet nog steeds van mijn verlof.
    Veel plezier bij de rest van de tocht.

liefs judith
  3. Joop Bots:
    Dag Han,
    Twee verhalen kort achter elkaar. Wat heerlijk om op deze manier te volgen hoe het je vergaat. Je schrijft er zo heerlijk over. Leuke stijl en het leest met plezier. De ene keer over honden en een andere keer over toppen. Toch fijn dat jij je deze inspanning getroost.
    Heb je mijn SMS vanaochtend nog gekregen? Martin Bril is dood. Het is niet te bevatten dat we zijn columns niet meer kunnen lezen. Wat had die man een waargaloze schrijfstijl. Wat een observaties. Vanavond heb ik De Wereld Draait Door gekeken waarin zij Martin Bril hebben herdacht. Zij, dat zijn: Ronald Giphart, Bart Chabot, Jan Mulder, Joost Zwagerman en de uitgever.
    Han blijf gezond. Je hebt het natuurlijk niet de hand. Maar goed, kom gezond weer naar huis. Ik vind het fantastisch wat je presteert.
    Onlangs heb ik op TV een eigen gemaakte film gezien van een jongen die zijn vader heeft geobserveerd en gefilmd terwijl de vrouw van de man op weg was naar Santiago. De man had het er erg moeilijk mee dat zij weg was. Op een gegeven moment is hij haar toch achterna gegaan en hebben ze nog een heel stuk samen gelopen.
    Toi, toi, toi Han
  4. Annemieke:
    hoi han,
    ik wordt er helemaal blij van als ik je goede berichten lees. enne
    lekker he om weer gewoon even in het nederlands te kunnen kletsen op zo'n overnachtingsplek.
    geniet maar verder (ook als het even tegenzit)
    hier in dongen is de oranjekrant al uitgekomen. waar ga jij je koninginnedag vieren??

veel groeten annemieke en hans
  5. Joke van Halderen:
    Hai Han,
    bij Karel Musch zou ik in juni gaan hospitaleren (=voor pelgrims zorgen als de eigenaars van het huis er niet zijn). Jammer voor mij gaat het feest niet door, want Karel kon, bij nader inzien, toch in Le Chemin aanwezig zijn in juni. Je had mooi mijn hartelijke groeten over kunnen brengen.
    Ik ben reuze benieuwd hoe jouw pad gaat lopen, welke keuzes je gaat maken. Ik heb de kaart van Frankrijk hier op de grond liggen!!
    10 mei vertrek ik ook naar Frankrijk (Pau) om het laatste stuk van de route v.a. Arles af te maken. Misschien zie ik je nog wel in Pamplona.
    Groetjes en neem met Koninginnedag maar een extra glas.
    Joke van Halderen
  6. Joke van Halderen:
    24 april 2009
    foutje...ik vertrek19 mei pas naar Frankrijk.
    Joke.
  7. tonelly:
    24 april 2009
    We volgen je "op de voet" én op de kaart.

Geniet er van, laat de computer maar eens met rust, doen wij ook weleens een dag, voelt goed!!

Heb gisteren het condeleanceregister van Martin Bril getekend.
    Op de dag dat hij stierf, had ik de redactie 'smorgens vroeg nog een mailtje gestuurd, of ik het aanvoelde. Hij was al een paar dagen niet meer op de voorkant.
    Dan maar beter met blaren of wat dan ook naar Santiago. Het ga je goed. Je hoeft niet te antwoorden, wij vinden het goed zo.

Liefs Ton en Elly
    's Gravenmoer
  8. Angela v/d Linden:
    24 april 2009
    Hi Han, i just want u to know how much i also care, all tho i almost know wats going on with u where ever you are thanx to Ronate lol, make sure u safe so that we can see u again! angie.
  9. Arthur de Vries:
    Hoi Han,

Hele dikke kus van Rein, hartsikke fijn dat je aan haar en Eddy gedacht hebt. Ze is je erg dankbaar.

Loop ze!

Arthur
  10. Wim van Beurden:
    26 april 2009
    Zeer verrassend om plots te horen dat jij op weg bent naar Santago de C. Heb bij onze reis naar Iberia in 2006 ervaren hoeveel mensen deze tocht maken. Dorothee en ik wensen je heel veel natuurgenot in alle opzichten en vernemen nog wel hoe je uiteindelijk gevaren bent. Ik vind het i.e.g. erg knap.

gr.
    Wim
  11. marijke musters:
    27 april 2009
    Hai JHan
    Albert Heijn is de ontmoetingsplek in Dongen. Kwam daar Joke en Renate tegen die vertelden dat je onderweg bent en inmiddels alweer in Vezelay aangekomen bent en het goed maakt.
    Jipppieeee, het is er dus eindelijk van gekomen. Wat fijn om dat te lezen en in gedachten zal ik vaak de komende weken met je meelopen. Vanaf Conques zullen er veel herinneringen bij mij bovenkomen, maar ook nu al herken ik heel veel ervaringen die je beschrijft. De ontmoetingen, je lijf dat blij is op het moment dat de rugzak af kan, een simpele reep chocolade met een appel. De innerlijke rust.
    Nu ik je website heb gekregen zal ook ik regelmatig wat van me laten horen
    Bedankt voor je mooie verhalen en dat wij op deze manier met je mee mogen reizen.

Ultreya

Marijke Musters
  12. Wiel Verwer:
    28 april 2009
    st.leopardin d'augy, 28-04-2009. Bij toeval langs ons huis komend, geen echte compostella weg maar toch een wandelaar. Ging er maar van uit dat 't een Ned. moest zijn. Jawel. ff voorstellen, kletsen en koffiedrinken, in t kort ervaringen uitgewisseld. Kort maar krachtig. Prachtige kerel. Komt zeker een vervolg op. Veel succes met je verdere reis.
    Wiel en Dorine
  13. Martien:
    28 april 2009
    Hoi Han,
    Net pas ontdekt dat ik je hier kan volgen! Het is een plezier om je verslagen te lezen. Ze maken duidelijk dat de tocht je al een deel brengt van alles waar je al zo lang naar uitzag: alleen zijn, rust, genieten en inspanning.
    Ik hoop van harte dat het zo blijft. Geniet ervan!
    Groeten van Mieke en Martien
  14. Marie-Louise Jolie:
    29 april 2009
    Ha die Han,

Ik heb je pas nog gezien en had geen enkel idee dat jij op weg zou gaan naar Santiago, anders had ik je zeker ondervraagd want deze staat ook nog op mijn lijstje! Het zal waarschijnlijk toch in de familie zitten, die drang om het avontuur te zoeken en gewoon te genieten van alle kleine dingen die op je weg komen. Ik ga je zeker volgen!

Geniet ervan,

Bart van Kerkhof