Ontmoeting met Willem Klaassen

13 juli 2009 - Fisterra, Spanje

Als ik al een eind(je) van huis ben krijgt Renate het boek ´De stilte van Mahler´ te leen. Het is de beschrijving van Willem Klaassen zijn tocht van Capelle aan de IJssel naar Santiago. Renate begint er in te lezen en raakt geboeid mede door Willem zijn stijl van schrijven.  Pas vanaf La Romieu, dan ben ik al anderhalve maand onderweg schat ik, kan en gaat Renate mij via het boek van Willem volgen en leest zo iedere dag een stukje wat er mij die dag te wachten kan staan. Zij raakt zo enthousiast dat ze Willem een mailtje stuurt. Willem op zijn beurt vindt het geweldig leuk dat er iemand zijn boek op deze manier gebruikt. Hij laat Renate tevens weten 10 juli in Santiago te zijn. Missschien kan het tot een ontmoeting in Santiago tussen mij en ons komen omdat wij daar ook rond die tijd zijn. Willem heeft er dan een wandeltocht van 280 km naar Santiago opzitten met nog 29 andere wandelaars en een medisch team. Ten behoeve van een medisch onderzoek of wat wandelen onder extreme omstandigheden (zo lang, zwaar bepakt, weersomstandigheden enz.) met een lichaam doet.

Afgelopen vrijdagavond hebben we Willem inderdaad in Santiago ontmoet. We hebben onder het genot van glazen rode wijn kunnen bomen over mijn tocht, zijn tocht en het medisch onderzoek. Een bijzondere ontmoeting met een aardige vent!

1. Wiel Verwer:
    14 juli 2009
    Han,

van harte gefeliciteerd, dit is meer dan een verjaardag of een eindexamen. Top prestatie.

Dorine en Wiel
  2. marijke musters:
    16 juli 2009
    Dat ziet er weer goed uit het stuk naar Finistere
    Het einde van de wereld en het einde van de pelgrimstocht
    Een droom die waar is gemaakt met elke stap die je gezet hebt

Han,
    dat je deze ervaring altijd als een diamant bij je mag dragen

Marijke Musters
  3. Martien Hoevenaars Bzn:
    18 juli 2009
    Han,
    Ik heb er spijt van dat ik het de laatste weken een beetje heb laten versloffen. Mijn vrouw en ik hebben, nu nog eens van het begin af, je hele verhaal met veel plezier, verbazing en vaak ook met ontroering gelezen. Niet voldoende om alles in een keer te kunnen overzien en dus wil ik de hele reis achter elkaar zetten om er daarna nog eens van te genieten.
    we gingen om half zes zitten en waren pas om kwart over zeven "uit"gelezen maar ik wil alles nog eens goed in me opnemen en dan ook kaarten, foto's en overzichten er bij nemen.
    Dankjewel Han voor dit mooie en indrukwekkende verslag.
    Daar kunnen al onze vakanties in Noord-Amerika niet tegenop.
    We zien als het ware hoe je je tocht beleeft en nemen ons
    hoofddeksel met ontzag voor je af.

Veel hartelijke groeten, natuurlijk ook aan Renate

van Mien en Martien uit Etten-Leur
  4. bernd:
    27 maart 2011
    Dag Han

Dit is meer een verzoek dan een reacties,weet jij misschien of er nog exemplaren verkrijgbaar zijn van Willem Klaassen's dagboek:
    de stilte van Mahler,zie namelijk geen mogelijkheid er alsnog een te bemachtigen.
    Vergeef me mijn vrijmoedigheid,maar ik ben van plan iets dergelijks vanuit Luik te gaan doen,en iedere ervaring van anderen zou mij zeer behulpzaam zijn,daarom bovenstaand verzoek.

Met vriendelijke Groet Bernd Jennissen