De scherpte eraf........?

15 mei 2009 - Monflanquin, Frankrijk

In Brive, al weer bijna een week geleden, besloot ik 's morgens in bed, ook voor mezelf onverwacht, een snipperdag te nemen. Dit had te maken met de vorige dag waarop ik vreselijk heb moeten afzien. Mede als gevolg van het erg laat vertrekken uit Tulle maar ook mede door het missen van een afslag. En dat pakte 'aardig' verkeerd uit. Een gigantisch lange en forse klim bij een temperatuur van ca. 25° bleek tegelijkerijd een enorme omweg.                                                                                 Ook tijdens deze tocht weer twee automobilisten die zelfs voor me omdraaiden om even een praatje met me te maken omdat ze zelf Santiago ook 'gedaan' hadden, op welke wijze dan ook. Het bevreemdden hen wel dat ik juist daar liep. Dat is toch helema al niet 'de route'.  De zichtbare herkenning van een Santiagoganger is er in deze  streek dan ook helemaal niet.                              De pest van grote(re) plaatsen is dat dat ook nog vaak een kilometer of twee drie kan zijn voor je op de plaats van bestemming bent terwijl je bij het zien van het plaatsnaambord denkt dat je er al bent.                                                                                                                                                Het hotel waar ik in Brive zou slapen sloot om 8 uur. Men zou echter wachten op mijn komst. Toch wil je niet dat dat wachten langer wordt dan nodig is. Daarom heb ik tegen de klok gewandeld en dat is niet leuk. Ik was er kwart over acht en in het hotel annex bar waren nog enkele lokale (drank)klanten aanwezig. Boften die mensen even dat er op een hotelgast gewacht werd! De aanwezigen vonden het allemaal geweldig waar ik mee bezig was. Het dikverdiende pilsje dat ik genomen had werd dan ook meteen door een van de klanten financieel geadopteerd.                                                                                                                     De kamer is sober. In een later stadium zijn daar twee muren met een gordijn ertussen als douche weggezet zonder enige ontluchting, behoudens een raam dat opengezet kan worden.....                                                      Een grote plaats weer uitkomen is ook vaak erg vervelend vanwege de drukte die je in het begin niet altijd kunt vermijden. Dat bleek ook vanuit Brive weer. Lange tijd veel auto's voorbij en tegemoet horen en zien razen. Mijn tocht ging die dag naar Salignac. Ongeveer halverwege pas gebeld voor onderkomen. Het enige onderkomen daar was een hotel en dat sloot om half zeven volgens een bitsige mevrouw. Ook toen heb ik weer tegen de klok gelopen. Uiteindelijk wel gehaald maar leuk is anders. De hotelbaas zelf bleek aardiger en wat meer tijd te hebben dan de bitsige tante.                                                                                                                                                   De twee dagen daarna ook een aantal keren fors verkeerd gelopen deels door slecht/niet aangeven van richting (het valt me op dat dat in Dordogne niet geweldig is), deels door mensen de verkeerde kant opgestuurd maar ook deels door mezelf. Wat dat betreft gaat het de laatste dagen niet van een leien dakje. De scherpte leek er toen een beetje af bij mij......