Lookalikes

16 mei 2009 - Villeneuve-sur-Lot, Frankrijk

Gisteren, op mijn weg van Monpazier naar Monflanquin, begon ik weer te twijfelen of ik wel goed zat. Een aanknopingspunt blijft soms te lang weg en dan krijg je dat. Op een achterafweggetje zag ik zowaar een auto staan met iemand erin. Ik er op af. Keurig geklede jongeman draaide het raampje open. Volgens mij zat hij de laatste uren van zijn ambulante werkweek in een tijdschrift weg te lezen. Aan mijn spruitjesfrans hoorde hij dat ik geen landgenoot was. Dus hij vroeg op zijn zuurkoolengels waar ik vandaan kwam. Het valt te prijzen dat de jeugd wel engels wil praten. Dat is wel anders geweest. Afijn, hij pakte zijn gsm of tom tom (weet ik veel) en hij begon driftig de plaatsnaam in te tikken die voor mij maar niet kwam. Ik vond dat het lang duurde met al dat moderne spul maar uiteindelijk vertelde hij mij trots, nog steeds in het negels, dat het nog 853 meter was. Nou ik was al lang blij dat het er geen 854 waren natuurlijk..... Ik bedankte hem en liep verder met de gedachte  'op wie lijkt hij verdomme nou?'. Zoiets laat je niet los en als je dan maar genoeg doorwandelt dan komt hij wel naar boven : Ruud van Nistelrooy alleen in een wat jongere uitvoering. Nou en dan kun je met een gerust hart weer verder.

Dat doet me denken aan nog een ontmoeting met een lookalike. Ook die kwam niet meteen bij me op maar ook pas later; in de regen...... Het was in mijn hotel Imphy. Ik had daar een grote café au lait genomen in de hoop dat de stortbui ongeveer zo lang zou duren. Toen kwam er een andere hotelgast het cafegedeelte binnen. Hij leverde zijn sleutels in en betaalde. Hij was gehuld in een groene poncho die ook zijn rugzak bedekte. De capuchon strak om het gezicht en een houten staf in de hand. Hij zag mij zitten en zei: ' Dan moet jij die Santiagoganger zijn waarvan ik gisteravond hoorde dat jij ook hier in de plaats was' Ik stapte op hem af en drukte hem de hand. Hij begon gelijk de kervingen op zijn stok te verklaren. Hij was inmiddels twee keer naar Santiago geweest, eenmaal naar Rome en eenmaal naar Jeruzalem. Van dat laatste zei hij heel enthousiasit: 'Daar moet je ook naar toe gaan. Dat is geweldig.' Hij kwam uit Zwitserland en was nu (van Genève) naar Le Mont St. Michel aan het wandelen. Hij had geen vertrouwen in de lengte van mijn grand café au lait en verdween in de stromende regen. Ik tien minuten later ook maar. Ook in die stromende regen bedacht ik dat hij qua gezicht maar ook qua stem veel op Michael Palin leek. Ik had hem graag de avond ervoor in de stad getroffen.....

1. leny van vugt:
    16 mei 2009
    hoi han,
    je ziet wel dat er op het juiste moment hulp komt en hoe die lookalikes heten,dat ben ik vergeten! Weet je dat je van elke smartlap bijna een marstempo kunt maken?
    Moet je eens proberen,vooral als het regent.Daar kikker je van op.
    Nog maar een stukkie,Hannie.....

salue leny
  2. Joop Bots:
    16 mei 2009
    Beste Han,
    Twee rapportages achter elkaar. Gisteren en vandaag.
    Ze houden je mooi "aan de praat" die lookalikes.
    Laat ik beginnen met een vraag. Wil je een volgende keer eens aangeven in welke richting je gaat en noem dan vooral een grote plaats anders vind ik het niet in mijn Nieuwe Grote Wereldatlas.
    Ik blijf je onderneming bewonderenswaardig vinden. Het is ook heerlijk om te lezen zoals ons op de hoogte houdt.
    Ik ben inmiddels met mijn hielspoor bij de podotherapeut geweest en ik heb een week met een kussentje onder de hiel en ingetapet rondgelopen. Binnenkort heb ik weer een afspraak en gaat ze een zooltje maken. Ik hoop zo dat het goed komt. Momenteel beperk ik mij tot ongeveer 10km per keer. Met de huidige klachten is dat voorlopig even genoeg.
    In gedachten blijf ik je volgen en ik wens je veel sterkte in de verwachting dat je koers weet te houden.
    Lieve groeten, Joop
  3. Joke van Halderen:
    17 mei 2009
    Hallo Han,
    volgens mij ga je nu richting GR65 Agen - Condom - Eauze - Air rur l'Adour. Als je in Eauze komt ga dan bij Gerard en Magda Zegers langs, het pad loopt bijna langs hun adres: Domaine de Labarthe in Eauze. Doe ze mijn hartelijke groeten!!
    Ikzelf vertrek a.s. dinsdag naar Pau om in 14 dagen Pau - Pamplona te lopen via de Somportpas. Daarna wil ik via Roncevalles terug naar St. Jean Pied de Port , want ik weet dat je van daar uit, in een dag, gemakkelijk met de trein weer naar Nederland kunt. Misschien komen we elkaar nog tegen, eind mei, misschien ook niet. In ieder geval wens ik jou een "buen camino" en over zo'n kleine drie weken pak ik jouw verhaal weer op
    Lieve groeten, Joke.