Honden

19 april 2009 - Tonnerre, Frankrijk

Ik word schijtziek van die beesten. Je kunt geen dorp doorkruisen of je wordt 'wakker geschud' door dat nutteloze geblaf van honden achter een of ander hek of afrastering. En er zitten wat adhd'ers bij kan ik je vertellen. En dan zijn het er verdomme ook nog vaak  twee die het huis zo nodig moeten bewaken! Vaak verderop in het dorp  of zelfs in een ander dorp wordt er vervolgens ook blaffend gereageerd. Het geblaf lijkt zo dus wel een (dierlijk verbale) rookpluim.                                            Een enkele keer reageert 'n hond niet of erg laat maar dat moet dan een stagiaire zijn; of een vutter die nog niet beseft dat hij niet meer hoeft.                                                                                          En dan die plaatjes op het hek ( ja in nederland zie je dat ook wel eens maar hiet wel erg vaak) van ' je monte la garde ici', 'chien mechant' , 'attention je regarde ici' enz..  Wat zijn dat voor baasjes (de naam alleen al!)? En als zo'n baasje thuis is dan hoor je zoiets van (vrij vertaald) ' hou je kop'! Wat willen die baasjes eigenlijk van zo'n hond?  Het zijn ook de baasjes die altijd maar weer zeggen ' hij/zij doet niets'. Volgens mij maakt dat beest dat zelf wel uit!                                                        Een enkele keer loopt er een los en die krijg je dan achter je broek. Bij bepaalde honden heb ik het dan niet breed. In Spanje is het kennelijk nog erger dus dat kan nog wat worden. Maar daarvoor heb ik nog volop tijd om een stategie te bedenken.                                                                                Nee, geef mij dan maar de koeien en schapen. Die kijken je aan, volgen je, komen soms op hun gemak naar je toe maar spreken geen oordeel over je uit. Daar kun je tenminste zaken mee doen!

Vezelay in zicht

Als alles normaal verloopt dan ben ik overmorgen in Vezelay. Daar zal ik wat dingetjes moeten regelen zoals wat spullen die ik kwijt wil terugsturen. Ook wil ik daar bezien of toch de oversteek naar Le Puy en Velay ga maken. Ik speel nl. nog steeds met die gedachte.

Maar dat horen jullie later wel weer.

En dank voor alle leuke reakties

1. Annemieke:
    ha die han,

Erger je maar niet aan die honden, ze verwelkomen je iedere keer en jij kan lekker doorlopen en zij niet.
    Ook in spanje heb ik er niet echt last van gehad maar had wel altijd mijn stok in de aanslag.
    Je kan wel lekker kletsen tegen de koeien vind je niet.
    Ze luisteren echt hoor!!
    Je hebt dadelijk het eerste deel van je tocht er op zitten. ik ben heel blij dat het je goed gaat.
    Geniet van de sfeer in Veselay . Ik ben benieuwd welke route je keuze zal zijn. De vlakte naar Nevers of de mooie Morvan maar bergachtiger naar Le Puy.
    Hier zijn Hans en ik net even over de jaarmarkt geweest. Och ja die is er volgend jaar ook nog voor jou.
    Heel veel goed wandelweer gewenst
    en heb je nog wild gezien??
    veel groeten Hans en Annemieke
  2. leny van vugt:
    hoi han,
    je weet toch dat blaffende honden niet bijten?! Ik zou er toch maar een stokje voor steken. In alle boeken over Santiago lees je over dit euvel,maar laat je niet tegenhouden door dat gespuis en later hoor ik nog wel over de tactiek om ze van je lijf te houden.
    Loop ze,de achterblijvers denken wel aan je.

hartelijke groet,
    leny
  3. diny vermeulen:
    dag Han,
    Je bent al een heel eind op weg hoor. Iedereen die de tocht gelopen heeft klaagt over de honden, zo'n speciaal fluitje schijnt erg te helpen.Jammer,als je over de Morvan route zou gaan, dat Fred Mercey en Betty juist deze dagen in Ned zijn, in de Beekse Bergen, was anders misschien aardig geweest.
    Hoop dat het weer goed blijft, volhouden en succes op je verdere pad.
    Groetjes Diny
  4. harry en mariëtte:
    hallo Han,
    Laat die honden maar lekker blaffen! denk maar dat ze je verwelkomen.. , concentreer je maar op die heerlijke , dromerige ,lome herkauwende koeien! ik spaar ze he. jammer dat je rugzak al zo vol is!
    ik hoorde van Jos dat je mijn o6 nummer wilde, voordat iedereen mij gaat bellen, zal ik het je sms-en, ok?
    ik wens je nog heel veel en lang loopplezier, we volgen je stappen!
    RESPECT!
  5. harry en mariëtte:
    19 april 2009
    Ik was nog niet klaar en hij verstuurde hem al.

groetjes en knuffel: harry en jet.
  6. ank:
    19 april 2009
    Ik voel helemaal met je mee, al dat gebalf van die honden. Ja de baasjes zeggen altijd: "hij doet niets" Maar het gezegde is ook "blaffende honden bijten niet"dus .. vertrouw daar maar op.
    Fijn hoor dat het zo goed gaat . Loop ze weer en ik volg je wel hier achter mijn computer, lekker lui.

groetjes

ank
  7. Renate:
    20 april 2009
    HOERA! HAN IS IN VÉZELAY!!!
    Om 16.52 een sms: 'kbenr!'
    1/3 Zit er op, een MIJLPAAL!
    2/3 is Saint Jean Pied de Port en dan Santiago!!!
    PROFICIAT, JONGEN!!!!!
  8. Jeanine en Frans:
    20 april 2009
    Hoi Han,

Ik zag nog net de reactie van Renate dat 1/3 van je tocht erop zit en dat je de steile klim naar Vezelay hebt volbracht.
    Ik ben erg benieuwd welke route je nu gaat kiezen.
    Maakt eigenlijk niet zoveel uit want deze tocht gaat over Han, los van welke route hij loopt.
    Blaffende honden bijten niet. Gelukkig zijn de meeste goed opgesloten achter hekken. De kettinghonden vond ik de meest agressieve types, zeg maar de hooligans onder de wakers.

Ik zie uit naar je volgende bericht zodat ik weet welke route je loopt en of je in het voor mij bekende terrein blijft.

We gaan het lezen. In Vezelay is voldoende info voor beide routes dus doen wat je hart je ingeeft.

Ultreia.

Jeaninde en Frans
  9. Joke van Halderen:
    21 april 2009
    Hai Han, Proficiat!! Het licht zal wel mooi geweest zijn in de basiliek op deze prachtige lentedag!!
    Wil je ook letten op de vergeet-mij-nietjes langs de kant van de weg. Mocht je de route Nevers-Limoges-Perigieux nemen, dan zie je in de buurt van Limoges heel veel vergeet-mij-nietjes die wij (Annemiek en ik) nog gezaaid hebben op verzoek van een vriendin uit Dongen.
    Als je de andere route neemt, laat dan een teken achter, zodat Annemiek en ik zien waar jij geweest bent als wij in september het traject Vezelay - Le Puy gaan lopen.
    Groeten, loop ze en lief zijn voor je voeten!!
    Joke van Halderen
  10. Saskia:
    22 april 2009
    Bonjour Han,

In Vezelay, misschien nu wel heerlijk op een bankje in het lente zonnetje genieten van wat je al bereikt hebt. Een derde van de tocht zit er al op. Heel veel voetstappen, zal ik maar zeggen.
    Over de honden zal ik het maar niet hebben, je krijgt zo te lezen al heel veel tips. Maar dat het af en toe bijna dun langs je broekpijpen loopt, kan ik me voorstellen. Ze stammen tenslotte toch af van de wolven. Hoewel je dat niet zo zeggen, als je een teckel ziet.
    In Vezelay even rust.... of ga je gelijk weer door ? Rugzak nu misschien ook wat lichter.

Han, geniet van de mooie lente dagen en de uitzichten.

Jan, Saskia, Bram en Lizze
  11. Chris Klaassen Hoevenaars:
    28 april 2009
    Hallo neef Han,

Vandaag pas gehoord via Marja van onze Wim, dat je de voettocht was begonnen. Chapeau.
    Wilde even laten weten dat wij je sterkte, moed en doorzettingsvermogen wensen, maar zeker de ontmoeting met anderen en jezelf.
    Vanaf vandaag zal ik je `volgen`.
    Geniet ze.

Groeten Geert en Chris