Hij is het dus toch geweest...

3 juli 2009 - Arzúa, Spanje

Drie dagen na mijn allermooiste tocht ben ik Galicië binnengelopen. Het prachtigste gebied (als geheel) van de spaanse camino. Net voor O Cebreiro, ook nog een aardige klim, werd dit door een bord aangekondigd. Ik heb in O Cebreiro gegeten maar ben uiteindelijk die dag nog naar het hoogste punt van de camino, Alto de Poio (bijna 1400 meter), gegaan. Ik zit buiten met een paar Italianen te praten. In mijn ooghoek zie ik een man staan wiens gestalte me redelijk bekend voorkomt. Hij staat op de hoek van het terras en de camino op z´n kaart te kijken en even later is hij weg. Als ik hem zie staan denk ik even aan Adrie Moonen uit Vlijmen. De man die in een hotel in Frankrijk net voor mijn neus de laatste kamer inpikte. Ik denk echter meteen dat dat niet kan. Hij ging immers niet verder dan Vezelay en ging dan naar huis. Dus concentreer ik me weer op het gesprek met Luciano en zijn maat. Toch blijft die gestalte in mijn hoofd zeuren. Dan spring ik op, loop naar de hoek en zie de man al veel te ver weg om hem nog te roepen. Gezien de reaktie van Thea Moonen bij een van mijn laatste stukjes blijk ik dus wel degelijk Adrie Moonen gezien te hebben...

Bericht aan Thea: ik kom 4 juli in Santiago aan en ik ben daar 5 juli ook nog. Adrie kan mij op 0034495315409 bellen.

Pulpofeestje

Door een aantal pelgrims is mij gezegd: ´Als je in Galicië bent, en meer bepaald in Melide, dan moet je eens pulpo eten. De naam klink niet aantrekkelijk. Als ik hoor wat het is dan wordt het nog minder aantrekkelijk: octopus! Toch wil ik het proberen. Ik kom echter tegen kwart voor elf in Melide aan. Niet bepaald etenstijd en verwacht dat restaurant Ezequiel, daar heeft men de beste pulpo, nog niet open zal zijn. Toch ga ik er even kijken. Het ´restaurant´ is open. Het blijkt meer een eetschuur met lange tafels en banken. Het is er behoorlijk druk. Er wordt volop pulpo verorberd. Ik stap naar binnen en wordt door een groepje Spanjaarden uitgenodigd aan te schuiven. Zij zitten al uitgebreid te eten met de nodige flessen witte wijn. Ik vraag of ik een stukje mag proeven. Het smaakt verrukkelijk. Ik ga ook, het kleinste portie, bestellen. De octopus wordt gekookt in een cilindervormige, vijftig cm hoge ketel met een doorsnee van een veertig cm schat ik. Hij wordt met een haak uit de ketel gevist en wordt dan in een razendsnel tempo klein gesneden en op houten borden opgediend. Wat wil ik er bij drinken wordt mij gevraagd. ´Wijn´ zeg ik. Dan krijg je automatisch èn witte wijn èn een hele fles. Dat is aan mij wel besteed. Het smaakt me geweldig. Intussen wordt er regelmatig geproost met elkaar en wordt door ´mijn´spanjaarden (twee basken, de rest uit andalusië) de ene na de andere fles wijn pastoor gemaakt. Onze tafel slaat aan het zingen en klappen. We krijgen bijval van de andere tafel. Feest is het! Dan begint een van de basken een lied te zingen wat ik ken van de CD ´Santiago´ van The Chieftains. Dat nummer is op de CD een heerlijke live opname in een kroeg in Vigo door het kroegvolk daar gezongen. De bask moet het helaas alleen doen want niemand schijnt het lied te kennen; er wordt in ieder geval niet met hem meegezongen. Maar ik krijg er toch kippenvel van. Tegen half een stap ik toch maar op (beetje tegen mijn natuur in). Voor ik dat doe laat ik de zanger het bedoelde nummer via mijn mp3 speler horen. Hij kende die uitvoering zo niet maar krijgt er op zijn beurt kippenvel van maakt hij mij duidelijk. Hij speelt zelf Galisische muziek op fluit en een soort doedelzak. Ik geef mijn tafelgenoten een hand en vertrek met een portie pulpo en meer dan een fles wijn in mijn lijf...

Marsmuziek van J.J. Cale

Mijn mp3 speler heb ik toch zeker ruim een maand in het geheel niet gebruikt. Toen ben ik die ´s avonds voor het slapen op bed gaan gebruiken. Na het pulpofeestje wil ik de sfeer nog een tijdje vasthouden en zet mijn mp3 speler voor het eerst tijdens het wandelen aan en op. Ik zet het stukje van ´Santiago´nog eens op. Op een gegeven moment wordt ik met de donkere stem van Tanita Tikaram door de camino het bos ingestuurd. Past heel goed bij de prachtige  bossen van Galicië met hun heerlijke geur van de eucalyptusbomen. Tanita duurt het bos lang. Dan kom ik weer op een zonnig open stuk en is The Breeze van J.J. Cale een toepasselijk stukje muziek. De wijn nog in de bol denk ik daar op te kunnen dansen maar dat blijkt toch onhandig. Maar een paar nummers verder is er een instrumentaal nummer waarop ik mijn pastempo aanpas. Dat blijkt wel goed te lukken en stap ik er stevig op los. Het lijkt wel een mars! Marsmuziek: onze kinderen weten niet eens meer wat dat is bedenk ik dan. Ook zie ik dan Gijs (?) Pieren als tamboer-maitre trots bij harmonie Aurora voorop lopen. Een mars van J.J. Cale? Ja dat kan!

1. leny van vugt:
    hoi han,
    weet niet of je mijn laatste bericht ontvangen hebt,want volgens mij hebben zich 2 berichten gekruist.Maar het is mooi geweest:letterlijk en figuurlijk.

groetjes leny
  2. Joke van Halderen:
    3 juli 2009
    Hai Han, wat heerlijk, jij loopt met muziek en wijn in je lijf Santiago binnen. Kan niet beter!!! En dan is Renate er... geweldig. Als je de eucalyptusbossen achter de rug hebt dan ben je er toch??? Geniet ze!! J0oke.
  3. Jos & Maaike:
    Beste Han,
    Enorme prestatie. Wat zal morgen de ontmoeting met Renate
    mooi zijn. Geniet samen van de mooie dagen die jullie nog resten daar. En tot over een paar weken.
    Groetjes van Jos en Maaike
  4. peter nooten:
    4 juli 2009
    proficiat Han, niet normaal dat je dit voor elkaar hebt gekregen,
    veel plezier met Renate daar,
    tot kijk,
    Peter
  5. Joop Bots:
    5 juli 2009
    Dag Han. Mijn complimenten voor deze enorme prestatie. Het moet na tien jaar hierover praten, met en tegen Renate, jou een enorme voldoening geven dat je het hebt volbracht. Ik kijk uit naar je terugkomst en een samenzijn met al je familieleden en vrienden die jou op jouw wandeltocht met hun mailtjes hebben begeleid. Heb nog een paar mooie dagen met Renate.
    Tot spoedig ziens,
    Joop
  6. tonelly:
    5 juli 2009
    wij zijn net terug uit Frankrijk en hebben veel aan je gedacht.
    Fijn dat het erop zit.
    Tot spoedig ziens,
    Ton en Elly
  7. Corrie Smans - Hoevenaars:
    6 juli 2009
    Han proficiat, geweldig!
    En je had dus wel muziek bij je, JJ Cale, jeugd herrinneringen!!
    Groetjes,
    Corrie
  8. Johan Pertijs:
    7 juli 2009
    Beste Han,

Wat een belevenis moet deze reis zijn geweest, dalen maar vooral pieken, hoewel dat kennelijk toch niet je traject-specialiteit is.
    Ik heb je verslag in één keer gelezen, (ik kwam er helaas ook nu pas achter dat je een Weblog bij hebt gehouden; stom hè); erg boeiend en onderhoudend!
    Dit wordt vast de nieuwste Capitool Reisgids gesponsord door Nokia.

Razend knap dat je dit zo hebt volbracht en zo hiervan hebt kunnen genieten.

Nog heel veel plezier daar !!

Johan

ind efascinerend,. waarbij uit alles blijkt dat het
  9. Ton en Maureen van Tilburg:
    8 juli 2009
    Geweldige prestatie Han,

Wat een belevenis, deze reis toch volbracht, met goeie muziek van JJ Cale. Geniet er nog van met Renata en nog veel plezier samen !!
    Tot ziens in Dongen.

vr gr Ton en Maureen
  10. Saskia:
    8 juli 2009
    Nu kan ik wel zeggen:

Hoi Han en Renate,
    Samen op weg naar de kust. Renate waarschijnlijk nu zonder blikken erwtensoep in haar rugzak. Ook voor haar zal het even wennen zijn.
    Geniet van al het moois onderweg. Super dat jullie dit samen kunnen doen. Hopelijk wordt er ook gezongen onderweg.

Groetjes Saskia